ייעוץ עסקי | אימון עסקי

חוק ה-80-20 (עקרון הפארטו)

אחד הדברים החשובים בניהול עסק אפקטיבי הוא לדעת להתמקד בעיקר ושם לרכז את המאמצים שלכם ועקרון ה-"פארטו" (חוק ה-80/20) מאפשר לעשות זאת.
חוק 80-20

עודכן לאחרונה ב-5 באוגוסט 2023

מהו עקרון ה-"פארטו"?

עקרון זה נוסח על ידי הכלכלן האיטלקי וילפרדו פארטו, הידוע גם בשם "חוק 80/20" ולפיו 20% מהפעולות שעושה האדם אחראים ל-80% מהערך שהוא יוצר, בעוד שעבור 20% הנותרים של הערך הוא נאלץ להשקיע 80% מהאנרגיה שלו.

אחד מהדברים שחוק ה-80/20 מאפשר לנו להבין הוא החשיבות של המיקוד – להיות ממוקדים בדברים החשובים באמת, אלה שיוצרים את הערך הרב ביותר ומנצלים בצורה הטובה ביותר את הזמן שלנו, הכסף שיש לנו והמשאבים המנטליים שלנו (כגון; משמעת עצמית, אנרגיה, יצירתיות שלנו וכדומה).

 

איך לעבוד לפי חוק ה-80/20?

חשבו על העסק שלכם – על הלקוחות, העובדים, תהליכי העבודה, תהליכי ההכשרה המוצרים והשירותים שאתם מוכרים וכמה מהם ניתן לייחס למודל 20-80.

להלן מספר דרכים ליישם את חוק ה80-20 בעסק שלכם:

  • אם מספר בודד של מוצרים, הם אלו שמכניסים לכם 80% מהרווחים – נסו לחשוב על דרכים יצירתיות להוזיל את עלות הקנייה של המוצר הספציפי.
  • אם ישנם עובדים שמביאים 80% מהרווחים שלכם – בדקו כיצד הם עושים זאת (תהליכי עבודה והתנהלות) וכיצד ניתן לשמרם.
  • אם קיים תהליך שלוקח 80% מזמנכם, אך מביא רק 20% מהרווחים – חשבו איך לייעל תהליך זה או לבטלו כדי לפנות זמן לדברים אחרים שיניבו עבורכם רווח גבוה יותר.


למעשה דרכים אלו יאפשרו לכם להשיג 80% תוצאות ב- 20% מאמץ.

80-20

דוגמה ליישום העקרון מול לקוחות

רצונם של מרבית בעלי עסקים הוא להשקיע את זמנם בלקוחות המרכזיים – אלו שמכניסים יותר כסף לעסק. הרבה פעמים זה לא המצב ובעלי עסקים מוצאים את עצמם מתעסקים חלק גדול מהזמן בלקוחות קטנים יחסית שמייצרים "הרבה עבודה" (לקוחות "מזדמנים" אם תרצו).

איך נדע מי הם הלקוחות המרכזיים?
סדרו את הלקוחות שלכם בעסק לפי ההכנסה מהם, מהגדול לקטן. שימו ליד כל לקוח את אחוז הכנסה שהלקוח מהווה מכלל המחזור העסקי שלכם ותוסיפו עמודה של אחוז הכנסה מצטברת.
כשתגיעו ל- 80% מההכנסה מצטברת, תבדקו מכמה לקוחות היא נובעת, מתוך סך הלקוחות. בדרך כלל תגלו שזה בערך 20% (כמובן יכול להיות בין 10% ל- 30%..) – בהם תתמקדו!

בעסקים שעוסקים במכירה של מוצרים מרובים למשל, אותו עקרון יעבוד גם על פילוח המוצרים, כ- 20% מהמוצרים יניבו כ- 80% מההכנסות ובהם צריך להתמקד! דבר היחסוך לכם גם עלויות תפעול.

ניתן לעשות ניתוח דומה שמתמקד גם ברווח הגולמי על המוצרים השונים ולמקד מאמץ להעלאת הרווחיות של העסק במחירים של אותם מוצרים מרכזיים הם פחות רווחיים.

 

לסיכום, יש לזכור שרוב המשאבים העסקיים הם מוגבלים, כל הקצאה של משאב ניהולי (זמן, כסף ועבודה) יש לעשות מתוך תכנון וניסיון להתמקד במה שחשוב באמת.
לעיתים יישומו של עקרון פארטו דורש שינוי תפיסה. כוח ההרגל גורם לנו לעיתים לבצע את אותן פעולות במשך שנים מבלי להשקיע בניתוח ובמחשבה על השאלה החשובה – מהן הפעולות בעלות פוטנציאל ההצלחה הגבוה ביותר.

בהצלחה!

רוצים ליצור קשר עם יועץ עסקי?

השאירו פרטים לתיאום פגישת אבחון ואסטרטגיה – ללא התחייבות

5/5 - (10 votes)

מלווה עסקים וחברות - תהליכים שמובילים להצלחה עסקית בדגש על פיננסים לצד התייעלות עסקית.

לשיתוף:

תוכן עניינים

תוכן עניינים

תגובות:
להצטרפות לרשימת התפוצה:
error: פעולה זו חסומה.