מוצאי שבת והשעון מתקתק. אתם עובדים במהירות כדי להשלים משימה דחופה עבור מחר בבוקר וזאת תוך כדי שאתם כועסים על עצמכם "חבל שלא התחלתי את זה מוקדם יותר".
איך זה קרה? מה השתבש? מדוע דחייתם את המשימה עד הרגע האחרון?
נשמע מוכר? אם כן – אתם לא לבד!
ובכן, ככל הנראה שהזמן שבזבזתם על קריאה חוזרת של מיילים, בדיקת מדיה חברתית, הכנת "תשתית עבודה" מוגזמת, הפסקות הקפה ושעות רבות שהשקעתם במשימות אחרות – היו שעות שהייתם יכולים להשאיר בבטחה לשבוע הבא.
דחיינות היא מלכודת שרבים מאיתנו נופלים בה. למעשה, לפי מחקרו של פירז סטיל (למחקר), 95 אחוז מהאנשים נוטים לדחות במידה מסוימת. זה מנחם לדעת שאתם לא לבד, אך האופן שהנטייה לדחות עלולה לעקב את חייכם ולפגוע בהגשמת המטרות שלכם הוא לעיתים בלתי נתפס.
לפניכם הסבר לתופעת הדחיינות, כיצד ניתן לזהות אותה וכיצד ניתן להתמודד איתה.
כמו כן, אחלוק אתכם 15 טיפים שיסייעו לכם להתגבר עם הנטייה לדחיינות וגם יעזרו לכם לנהל את המשימות שלכם בצורה יעילה יותר – בעיקר בתקופות עומס.
תופעת הדחיינות
ראשית, חשוב להבין כי דחיינות היא אינה עצלות.
דחיינות זה הוא מצב בו אתם בוחרים לעשות משהו אחר במקום המשימה שאתם יודעים שעליכם לעשות. לעומת זאת – עצלות מאופיינת באדישות, חוסר פעילות וחוסר נכונות לפעול.
דחיינות כוללת בדרך כלל התעלמות ממשימה לא נעימה, אך ככל הנראה חשובה יותר, לטובת מטלה מהנה יותר או קלה יותר.
היכנעות לדחף הדחיינות עלול לגרום להשלכות חמורות על חייכם.
אפילו דחיינות בחלק מהזמן, עלולה לגרום לכם לתחושת אשמה או תסכול – דבר היכול להוביל לפגיעה ביעילות הביצוע שלכם ולגרום לכם להחמיץ את המטרות שהצבתם לעצמכם.
אנשים שנוטים לדחיינות לעיתים קרובות, לרוב תקועים "במעגל הדחיינות" דבר שעלול להחמיר את מצבם, להוביל לדיכאון ואף במקרים קיצוניים לאובדן עבודה / סיום לימודים בטרם עת.
כיצד להתגבר על הדחיינות?
זיהוי הדחיינות – "תכו בברזל שהוא חם"
שלב ראשון בהתמודדות עם דחיינות הוא לזהות את הבעיה.
אם אתם מתחילים לדחות דברים ללא הגבלת זמן או מתמקדים פחות במשימה (בורחים לגירויים ועיסוקים אחרים) – אתם כנראה סובלים מדחיינות.
עם זאת, ייתכן שאתם דוחים משימה מכיוון שנאלצתם לתעדף מחדש את משימותיכם עקב עומס, לכן אם אתם דוחים משימה לזמן קצר עקב סיבה טובה וחשובה באמת – אתם לא בהכרח "דחיינים".
מספר סיטואציות שיכולות להעיד על כך שאתם דחיינים:
- אתם ממלאים את היום שלכם במשימות חסרי חשיבות ובעלי עדיפות נמוכה.
- משימה נשארת "ברשימת המטלות" שלכם לאורך זמן, למרות שהמשימה חשובה.
- נטייה לקרוא מיילים / הודעות מספר פעמים מבלי לקבל החלטה מה לעשות איתם.
- מתחילים במשימה בעלת חשיבות טובה ולאחר מכן משכנעים את עצמכם שבדיוק בזמן שהתחלתם זה הרגע המתאים להכין קפה (כדי להיות מרוכזים, כמובן).
- ממתינים ל-"רגע המתאים" שתהיו במצב רוח כדי להתמודד עם המשימה.
הסיבות לדחיינות – תבינו מדוע אתם דוחים?
לאחר שגילתם שאכן אתם נוטים לדחיינות, לפני שתוכלו להתחיל להתמודד עם הדחיינות – עליכם להבין את הסיבות לדחיינות, מדוע אתם דוחים משימה או נמנעים ממנה למרות שאתם יודעים שהיא בעלת חשיבות גבוהה?
לפניכם 6 סיבות שיכולות להוות סיבות לכך שאתם נוטים לדחיינות:
תחשבו אם אתם נמנעים ממשימה מסוימת מכיוון שאתם מוצאים אותה כמשעממת או לא נעימה לביצוע?
האם ייתכן שיכולות הסדר והארגון שלכם לקוית?
יש לכם ספקות לגבי היכולת שלכם לעשות את המשימה בצורה שאתם מצפים מעצמכם או אחרים מצפים מכם?
אתם מודאגים מכישלון, לכן אתם דוחים משימה ומחפשים נחמה בביצוע משימות שאתם יודעים שאתם מסוגלים להשלים?
אתם אנשים פרפקציוניסטים? באופן מפתיע, אנשים פרפקציוניסטים מעדיפים להימנע מביצוע משימה כאשר הם אינם מרגישים שיש להם את הכישורים לעשות אותה בצורה מושלמת ומעדיפים לדחות מאשר לעשות את המשימה בצורה לא מושלמת.
האם קבלת החלטות שלכם לקויה? אתם לא מצליחים להחליט מה לעשות או מה לעשות קודם?
אם אחת הסיבות או יותר נשמעת לכם מוכרת מחייכם, אל דאגה – ניתן להתמודד עם הדחיינות.
10 טיפים יעילים נגד תופעת הדחיינות
כפי שהסברתי קודם – דחיינות, בדומה להמון דפוסי התנהגות בחיינו היא הרגל, כלומר דפוס התנהגות שמושרש עמוק.
זה אומר שכנראה לא תוכלו לשנות אותו ביום אחד, אך הרגלים מפסיקים להיות הרגלים כאשר אתם נמנעים מלתרגל אותם.
נסו לאמץ אפילו חלק מהטיפים הבאים כדי להתחיל להתמודד עם הדחיינות בחייכם:
- תסלחו לעצמכם על פעמים שדחיתם, מחקרים מראים כי "לסלוח לעצמכם" יכול לעזור לכם להרגיש חיובי יותר כלפי עצמכם ולהפחית את הסבירות לדחיינות בעתיד.
- תתחייבו למשימה.
תתמקדו בעשייה, לא בהימנעות. רשמו את המשימות שעליכם לבצע וציינו זמן לביצוען. זה יעזור לכם להתמודד באופן פרקטי עם מה שנדרש מכם לעשות. - הבטיחו לעצמכם פרס.
אם תסיימו משימה קשה בזמן, תפנקו את עצמכם! כמו פרוסת עוגה או קפה מבית הקפה האהוב עליך. כך תעודדו את עצמכם ותסמכו עלי כאשר תאכלו מהעוגה, העוגה תהיה פי 2 יותר טעימה. - בקשו ממישהו לבדוק אתכם.
כן, לחץ עמיתים עובד! זה העיקרון שעומד מאחורי קבוצות העזרה עצמית. - תארגנו ותנהלו את המשימות ברגע שהן מגיעות, במקום לתת להן להצטבר ל-"הזדמנות אחרת".
אנשים מאורגנים מצליחים להתמודד בקלות רבה יותר עם נטייה לדחיינות מכיוון שהם משתמשים ברשימת מטלות ויוצרים לעצמם לוחות זמנים יעילים. כלים אלה עוזרים לארגן את המשימות לפי עדיפות ומועד אחרון לביצוע (deadline). - נסחו מחדש את הדיאלוג הפנימי שלכם.
תוציאו את הביטוי "צריך" מהלקסיקון שלכם. "צריך/ה" מעיד שאין לכם ברירה ואתם "נאלצים" לעשות, זה יכול לגרום לכם להרגיש חסר יכולת ואף עלול לגרום לירידה בערך העצמי שלכם.
עם זאת, אמצו את האמירה "אני בוחר/ת", היא מעידה כי אתם אחראיים ומחליטים על חייכם (לטוב ולרע) ויכול לגרום לכם להרגיש בשליטה על העומס בחייכם ועל חייכם בכלל. - הקטינו הסחות דעת! בזמן שאתם עובדים, הימנעו מישיבה במקום רועש, השתיקו את הטלפון נייד שלכם ותרחיקו מאזור העבודה שלכם כל הסחת דעת שאתם לרוב "בורחים" אליה.
- תאכלו קודם את "החלק המר" (למי שבניכם אוהב מריר, תאכלו את המתוק),
כלומר עשו קודם כל את המשימות שנראות לכם פחות נעימות ופחות נוחות לביצוע.
זה יאפשר לכם להתרכז בשאר היום במשימות שאתם מוצאים מהנות יותר (גם אם באופן יחסי).
גישה חלופית לגישת "החלק המר" היא לאמץ את "אמנות העיכוב". מחקרים מראים כי "דחיינות פעילה" – כלומר עיכוב מכוון להתחיל במשהו כדי שתוכלו להתמקד במשימות דחופות אחרות – יכול לגרום לכם להרגיש יותר מאותגרים ומוטיבציה לבצע דברים.אסטרטגיה זו יכולה לעבוד טוב במיוחד אם אתם טיפוסים שפורחים ויעילים תחת תחושת לחץ.
- במידה ומבחינתכם אף משימה אינה מהנה – הפכו את המשימה למהנה יותר היא לזהות את ההשלכות הלא נעימות של הימנעות ממנה. למשל: מה יקרה אם לא תסיימו את המשימה? כיצד זה עשוי להשפיע על יעדיכם האישיים, המשפחתיים או עסקיים?
- דרך נוספת להפוך את המשימות שלכם לפחות משעממות או יותר נעימות לביצוע היא לבצע שיאפשרו לכם להנות מהדרך, כך ש-"הגלולה" תהיה פחות מרה אך היעילות שלה תהיה זהה.
3 דוגמאות להמתקת "הגלולה":
* אם אתם דוחים את סידור הבית, עשו זאת במקביל לשיחת טלפון עם חבר/ה.
* אם אתם נמנעים משיחת טלפון, בצעו אותה ב-"אזור הנוחות" שלכם (חוף ים, מרפסת, יחד עם חבר קרוב וכדו').
* במידה ואתם נדרשים לרשום מסמך / ללמוד או לבצע עבודה עצמאית, תשימו לכם מוזיקה שאתם אוהבים ברקע.שימו לב – המשותף בין שלושת דוגמאות אלה הוא למצוא דרך לעשות את המשימה שאתם דוחים בצורה יותר מהנה או קלה לביצוע (אפילו במידה מועטה).
דחיינים כתוצאה מחוסר ארגון? 5 טיפים נוספים שיסייעו לכם!
- תיצרו רשימת מטלות. זה ימנע מכם לשכוח מאותן משימות לא נעימות או קשות לביצוע.
תיצרו סדר עדיפות לרשימה שלכם באמצעות עקרון "הדחוף / החשוב", זה יאפשר לכם לזהות במהירות את המשימות שאתם צריכים להתמקד בהן, כמו גם את אלה שאתם יכולים להתעלם מהן. - תתמודדו עם המשימות הקשות ביותר בזמני השיא שלכם. אם אתם עובדים טוב יותר בבוקר, אחר"צ או בכלל בלילה? תזהו מתי אתם הכי יעילים ובצעו את המשימות שהכי קשה לכם בזמנים אלה.
- הגדירו לעצמכם מטרות מוגבלות בזמן. קביעת מועדים ספציפיים לביצוע משימות תשאיר אתכם בדרך להשגת יעדיכם, ותביא לכך שאין לכם זמן לדחיינות!
- תשתמשו ביומן או באפליקציות לניהול משימות וזמן, ישנן אפליקציות רבות שנועדו לעזור לכם להיות מסודרים ומאורגנים יותר.
- אם אתם נוטים לעכב פרויקטים מכיוון שאתם מוצאים אותם מורכבים בעלי משמעות גדולה, נסו לפרק אותם לחלקים קטנים הניתנים לניהול בצורה פשוטה יותר. פרקו את הפרויקטים שלכם למשימות קטנות יותר ותתמקדו בביצועם במקום בהתמקדות בסיום הפרויקט.
בספרו של ג'פרי קומבס "The Procrastination Cure" על תופעת הדחיינות, ג'פרי מציע להתמודד עם משימות "בפרצי פעילות" של 15 דקות. כלומר להתחיל במשימות מהירות וקטנות בהקשר הפרויקט, "זכיות קטנות" – אלה יעניקו לכם תחושה של הישגיות ויגרמו לכם להרגיש אופטימיים יותר לגבי הצלחת הפרויקט ויפחיתו את החשש מהפרויקט או המטרה הגדולה יותר אליה אתם מכוונים.
אם תיישמו אפילו חלק מן הטיפים והתובנות סביב "תופעת הדחיינות",
אני בטוח שחייכם ישתפרו במהרה.
מוזמנים להגיב ולשאול שאלות, בהצלחה!