ייעוץ עסקי | יועץ עסקי

מהם מדדי הביצוע העיקריים של העסק? (KPI)

כל עסק צריך להגדיר יעדים עסקיים ברורים ולקבוע את הדרך הטובה ביותר לבצע מעקב אפקטיבי אחר ההתקדמות לקראת השגתן. במאמר הבא, אשתף אתכם מה זה KPI ומהם המדדים החשובים לניהול העסק שלכם.
מדדי KPI

עודכן לאחרונה ב-5 באוגוסט 2023

מה זה KPI?

KPI אלו ראשי תווית של Key Performance Indicators או בעברית מדדי ביצוע מרכזיים.
מדדים אלה מתייחסים לפרמטרים הניתנים לכימות המשמשים לקבלת אומדן על הביצועים הכוללים של העסק לטווח הבינוני-ארוך.

מדדי KPI עוזרים לקבל אינדיקציה האם העסק עומד בהישגיו האסטרטגיים, הפיננסיים והתפעוליים (גם בהשוואה לעסקים אחרים באותו תחום).

  • KPI מודדים את הצלחתו של העסק מול מספר פרמטרים, יעדים או מתחרים בשוק.
  • KPI יכולים להיות פיננסיים, לרבות רווח נקי גולמי, רמת החזר השקעה (ROI), הכנסות פחות הוצאות מסוימות, או מידת נזילות פיננסית.
  • KPI ממוקדי לקוח מתרכזים בדרך כלל ביעילות השירות ללקוחות, שביעות רצון לקוחות ושימור לקוחות.
  • KPI ממוקדי תהליכים שואפים למדוד ולנטר ביצועים תפעוליים בעסק.


מדדי KPI משתנים בין עסקים וחברות בהתאם לקריטריונים של ביצועים וחייבים להיות ניתנים למדידה כמותית.

לדוגמה: חברת תוכנה השואפת להשיג את הצמיחה המהירה ביותר בענף שלה עשויה לשקול את הצמיחה בהכנסות משנה לשנה) כמדד הביצועים העיקרי שלה). לעומת זאת, רשת קמעונאית עשויה לתת ערך רב יותר למכירות בחנויות זהות, כמדד ה-KPI הטוב ביותר שבו ניתן לאמוד את צמיחתה.

סוגי מדדי ביצוע עיקריים (KPI)

  1. מדדים פיננסיים

    מדדי ביצוע עיקריים הקשורים לכספים מתמקדים בדרך כלל בהכנסות ושולי רווח.
    מדד הרווח הנקי הוא המדד הנכון ביותר מבין המדידות המבוססות על רווח, כיוון שמייצג את כמות ההכנסות שנותרה, כרווח לתקופה נתונה, לאחר התחשבנות בכל ההוצאות, המיסים ותשלומי הריבית של העסק באותה תקופה.

  2. מדדי לקוחות

    KPI ממוקדי לקוח מתרכזים בדרך כלל ברמת השירות ללקוחות, שביעות רצונם ושימורם.
    • ערך "חיי הלקוח" מייצג את סכום הכסף הכולל שלקוח צפוי להוציא על המוצרים של העסק לאורך כל הקשר העסקי.
    • עלות "רכישת לקוח" (ליד) לשם השוואה, מייצגת את סך עלות המכירות והשיווק הנדרשות להשגת לקוח חדש.

      על ידי השוואת ערך "חיי הלקוח" לעלות "רכישת לקוח", עסקים יכולים למדוד את האפקטיביות והרווח (אם קיים) של מאמצי גיוס הלקוחות שלהם ועלויות השיווק ומכירות.

  1. מדדי ביצועי תהליכים

    מדדי ביצועי תהליכים מטרתם למדוד ולנטר את הביצועים התפעוליים בעסק.
    למשל, על ידי חלוקת מספר המוצרים הפגומים בסך המוצרים שיוצרו, עסקים יכולים למדוד את אחוז המוצרים הפגומים ובאופן טבעי, המטרה תהיה להוריד את המספר הזה נמוך ככל האפשר.

    תהליך נוסף שניתן לבחון את ביצועי הוא "זמן התפוקה" אשר מייצג את משך הזמן הכולל שלוקח להפעיל תהליך תפעולי מסוים.
    לדוגמה, מסעדה שמבצעת משלוחים, יכולה למדוד כמה זמן לוקח לתת שירות ללקוח ממוצע, מרגע שהם מזמינים עד האוכל מגיע ללקוח.


חשוב לציין, כי לבעלי עסקים רבים ישנה נטייה ליצור KPI רבים, אף שחלקם לא רלוונטיים או בעלי השפעה מינורית על יעדיו האסטרטגיים של העסק.

לכן, ממליץ לכם להגדיר כ-5 פרמטרים למדידה שמהווים הצלחה עסקית משמעותית ויעזרו לכם לממש את האסטרטגיה העסקית שלכם.


KPI מדדים

מהם 5 מדדי הביצועים העיקריים?

KPI לא בהכרח חייבים להיות קשורים אך ורק לנתונים פיננסיים, בעוד שרווחים ורמות חוב הם אכן אינדיקטורים פיננסיים חשובים. "מערכות היחסים" של העסק הן עם לקוחותיו והן עם עובדיו חשובים לא פחות לביסוסו וצמיחתו של העסק.

KPI נפוצים שאינם פיננסיים כוללים מדדים של שיעורי תחלופת עובדים, מספר לקוחות חוזרים לעומת לקוחות חדשים ומדדי איכות שונים.

KPI משתנים מעסק לעסק, אבל באופן כללי, 5 מה-KPI הנפוצים ביותר כוללים:
1. רמת גידול בהכנסות
2. רווח מכל לקוח
3. שולי רווח גולמי
4. שיעור שימור לקוחות
5. רמת שביעות רצון של לקוחות

מגבלות השימוש במדדי KPI

KPI חשובים ומאפשרים לבצע בקרה על הכיוון של העסק ועמידה ביעדיו, אך לצד זאת – למדידה ישנם מספר "מגבלות" שעליכם כבעלי עסקים להיות מודעים.

  1. משך הזמן הנדרש כדי שהמדדים יתנו תמונת מצב ויספקו נתונים משמעותיים היא ארוכה.
  2. KPI דורשים ניטור מתמיד ומעקב צמוד כדי להיות שימושיים.
  3. בעסקים וחברות גדולות, KPI לעיתים מאפשרות למנהלי ביניים "לשחק" בנתונים ולגרום לפספוס מטרתם.
  4. לעיתים לאיכות העבודה/שירות יש נטייה לרדת כאשר מנהלים מתמקדים יתר על המידה ב-KPI.

 

KPI לסיכום

מדדי KPI מציעים דרך יעילה למדוד ולעקוב אחר ביצועי העסק במגוון מדדים שונים. באמצעות הבנה של מהם KPI וכיצד ליישם אותם כראוי, בעלי עסק ומנהליו מסוגלים טוב יותר לייעל את העסק להצלחה ארוכת טווח.

לדיוק מדדי KPI בעסק שלכם, מוזמנים לפנות.
בהצלחה!

רוצים ליצור קשר עם יועץ עסקי?

השאירו פרטים לתיאום פגישת אבחון ואסטרטגיה – ללא התחייבות

5/5 - (4 votes)

יועץ עסקי, מומחה לפיננסים וייעול תהליכים בעסקים. בעל ניסיון בהקמה וליווי עסקים וחברות. בשנים האחרונות הוביל להצלחה מאות עסקים וחברות - תהליכים שמתמקדים בהשגת מטרות עסקיות, שיפור ביצועים, ייעול תהליכי עבודה, גיבוש אסטרטגיות לפיתוח העסק, הבראה פיננסית, שיפור רווחיות ובניית תהליכי שיווק ומכירות.

טלפון ליצירת קשר: 052-5222-638
דוא"ל: yaniv@yanivless.co.il

לשיתוף:

תוכן עניינים

תוכן עניינים

תגובות:
להצטרפות לרשימת התפוצה:
error: פעולה זו חסומה.

לפגישת ייעוץ עסקי

מה תקבלו בפגישה?

  • אבחון עסקי – בפגישה ננתח את העסק שלכם, את ההתנהלות העסקית שלכם ונבין יחד מהם האתגרים בעסק שלכם.
    תקבלו התייחסות לכלל התחומים הנדרשים בעסק ותבינו מהן הפעולות שאתם צריכים לבצע כדי להגיע ליעדים העסקיים שלכם.
  • צורך ספציפי – ייתכן וישנו צורך ספציפי: בחינת רווחיות, התווית אסטרטגיה שיווקית, מימון, היתכנות לתהליך הבראה פיננסית או כל תחום אחר בעסק שלכם שנדרש ייעוץ מקצועי.

לתיאום פגישה, מלאו את הפרטים: