מצד אחד, הקריירה שלכם, שפעמים רבות משתלטת על זמנכם עם עצמכם ועם משפחתכם או מפריעה לכם בזמן המיוחל שהצלחתם לפנות ומצד שני חייכם האישיים ומשפחתכם האהובה, עבורם אתם רוצים להקדיש זמן, תשומת לב ולהורים בינכם – להיות מעורבים בגידול ילדכם.
איך יוצרים את האיזון המושלם בין העבודה לחיים פרטיים?
אענה בפשטות – אם אתם רוצים להשיג איזון מושלם, סביר להניח שתגלו כי אי אפשר להשיג אותו.
איזון הוא חמקמק וסובייקטיבי כך שמשמעותו של איזון עבורכם עשויה להיות שונה עבור אדם בעל אורח חיים, עבודה ונסיבות משפחתיות אחרות.
אך למרות זאת, אתם יכולים להקל על חייכם ולשאוף לאיזון "כמעט מושלם".
הסוד לאיזון "כמעט מושלם" הוא סדר עדיפויות נכון. משמעות המילים "סדר עדיפויות נכון" אינה טמונה אך ורק בידיעה של מה דחוף, אלא גם בידיעה של מה שמטעין אתכם ("נותן לכם כוח") ובזיהוי הפעילויות שגוזלות מכם זמן ואנרגיה – זה למעשה ההיגיון שעומד מאחוריי הטיפים הבאים.
10 טיפים מעשיים ליצירת איזון נכון בין עבודה לחיים פרטיים
1. תתעדפו את זמנכם
ייתכן שיש לכם רשימת מטלות שמכילה עשרות משימות, לכן רצוי שתתעדפו את המשימות בצורה יעילה ע"פ עקרון הדחוף-חשוב (מטרציית אייזנהאואר) ותנהלו את זמנכם מראש.
תקבעו שעות עבודה מוגדרות ותעשו כל שביכולתכם להיצמד אליהן כך שלא יגלשו לזמנכם שהגדרתם עבורכם ועבור משפחתכם.
2. תקדישו זמן לעצמכם
בהמשך לסעיף הקודם, בסדר העדיפויות שלכם, תקדישו זמן לעצמכם – זה הכרחי ליצירת איזון נכון. זה אומנם נראה דבר הבא על חשבון זמן עבודה, משפחה ודברים חשובים אחרים, אך עליכם להבין שאם לא תדאגו לעצמכם ותקדישו מעט זמן לעצמכם באופן קבוע (לפחות פעם אחת בשבוע) – בשלב מסוים תגלו כי אין לכם אנרגיות וכוחות נפשיים עבור העבודה והמשפחה שלכם.
זמן כזה יאפשר לכם להתנתק מהאינטנסיביות של עבודה-בית ויאפשר לכם לתפקד ביעילות רבה יותר בזמן אותו בחרתם להקדיש למשפחה ולעבודה.
3. שתפו את ילדכם בחוויית העבודה שלכם
ילדכם זקוקים לידיעה שהם בעדיפות גבוהה עבורכם, אך חלק מכך הוא להסביר להם שגם העבודה שלכם חשובה לקיום התא המשפחתי. שתפו אותם בעיסוק שלכם ואם מתאפשר לכם, תיקחו אותם יחד אתכם לסיור במקום עבודתכם – תנו להם לראות היכן אתה עובדים, שירגישו שותפים!
לאחר שילדכם יחשפו לעבודכם ולעיסוק היומיומי שלכם, גילוי הבנה ובגרות כאשר תקדישו מזמנכם למקום העבודה תהא משימה פשוטה יותר עבורם.
4. תהיו שם למען המשפחה
לילדכם יהיו רגעים חשובים בחייהם, רגעים אלה עלולים להיות חופפים לשעות העבודה שלכם (מסיבות סיום, טקסי הצטיינות, ימי הולדת וכדו'). תסמנו את האירועים הללו מבעוד מועד בלו"ז שלכם, כך שלא תשכחו ותוכלו לוודא שאינכם זמינים לעבוד באותם מועדים.
לרוב מעסיקים, מנהלים ולקוחות מגלים הבנה לסיטואציות משפחתיות אלו, הסבירו את הצורך שלכם להיות עם המשפחה ואל תוותרו על כך! – גם אם זה מורכב עבורכם להיעדר תעשו כל מאמץ אפשרי כדי לקחת חלק ברגעים משמעותיים עבור המשפחה והימנעו מתחושות ההחמצה ואכזבה שיהיו כרוכות בהיעדרות מאירועים חשובים למשפחתכם.
5. שעות גמישות או עבודה חלקית
במידת האפשר, נהלו משא ומתן עם המעסיק שלכם (עצמאיים בהמשך) על שעות העבודה שלכם, יצירת מציאות של שעות גמישות או הפחתה במספר השעות – תאפשר לכם להקדיש מזמנכם לחיי המשפחה. ברור כי זו לא החלטה פשוטה, ולכן תעשו זאת בהתחשב ביכולתכם הכלכלית ובמידה המתאימה לסדר העדיפויות בחייכם.
לעצמאיים – אם אתם מרגישים שהעסק הפרטי שלכם גוזל את זמנכם המשפחתי, תשקלו להעסיק עובד נוסף שיוריד מכם עומס וייפנה לכם זמן במהלך היום (לרוב העלות הכספית של העסקת עובד נמוכה מהמחיר הנפשי שאתם נאלצים לשלם למען העסק).
לעיתים גם במצב של פחות חופש כלכלי, חייכם יכולים להיות איכותיים יותר מכיוון שגמישות בשעות העבודה או עבודה חלקית מסייעת בהפחתת לחץ ואינטנסיביות בחייכם.
6. שתפו חברים ומשפחות נוספות
תתפלאו לדעת, אך חוסר איזון בין עבודה לחיים פרטיים היא לא בעיה שמעסיקה רק אתכם.
תשתפו את המכרים, חברים ומשפחות עם ההתמודדויות שלכם.
אתם תרוויחו לא רק מהתמיכה ההדדית, אלא גם מרעיונות וטיפים שתוכלו לקבל ממשפחות בעלי סגנון חיים דומה. כמו כן, תוכלו ליזום רעיונות של חלוקת אחריות עם הורים אחרים, כמו: תורנות הסעה של הילדים לביה"ס, איסוף מחוגים, סיוע בשעות עומס בעבודה ועוד.
7. צרו טקסים בחייכם
כוונתי בליצור טקסים בחייכם היא לקבוע זמן מוגדר וקבוע מראש כדי להבטיח לעצמכם ולמשפחתכם – זמן משפחתי.
זמן משפחתי יכול להיות ללכת סרט ביחד, לשחק במשחק משותף עם הילדים ולמעשה כל פעילות שתתאים לכם ולילדכם ותקבע מראש בתדירות מסוימת.
בנוסף, אם יום העבודה שלכם נמשך עד לשעות הערב המאוחרות (לאחר ארוחת ערב של הילדים), חשוב מאוד שתקדישו לפחות יום אחד בשבוע שיהווה עוגן בלו"ז שלכם לטובת ארוחת ערב משפחתית.
8. תדעו מתי לבקש עזרה
אם אתם מרגישים שאתם קורסים תחת הלו"ז הצפוץ והעבודה האינטנסיבית, תשקלו להודיע לממונים עליכם או לבקש עזרה מעמיתים. בדרך כלל ניתן להקל על מצבי עבודה בלתי נסבלים, לכן הסירו את תדמית הסופרוומן/סופרמן והסבירו את מצבכם.
באופן דומה, אם הבעיה אינה במקום העבודה ואינכם מצליחים להגיע לאיזון בין העבודה לחיים הפרטיים. אל תתביישו להיעזר במאמן אישי / עסקי שיסייע לכם ליצור סדר בחייכם ויצייד אתכם בכלים פרקטיים ליצירת איזון נכון מותאם עבורכם.
המלצתי האישית לכל אדם, משתנה בהתאם לאורח חייו ומצבו המשפחתי. לכל אדם ישנה הדרך המתאימה לו כדי לשלב קריירה, מערכות יחסים וזמן לעצמו.
9. הצבת גבולות
הציבו גבולות הוגנים וריאליים שיגדירו בעיקר לכם, אך גם לסובבים אתכם, מה תעשו ומה לא תעשו – בעבודה ובבית.
לדוגמה: בזמן בו החלטתם כי תקדישו את תשומת ליבכם לילדכם, אינכם יכולים להיות עסוקים בשיחות טלפון ולהגיב להודעות דוא"ל – תשימו לעצמכם גבולות ברורים!
10. שגרת בוקר
אם הבוקר שלכם מתחיל בלחשוב על העבודה, לענות להודעות, לארגן את הילדים ובהכנות לקראת היום – אתם תתקשו להגיע לאיזון הנכון בין העבודה לחיים הפרטיים.
דרך קלה להשיג את האיזון הרצוי היא ליצור שגרת בוקר ולהתחיל את היום בדברים אהובים עליכם שיגרמו לכם להרגיש רגועים ושלווים יותר לפני ש-"מעלים הילוך" ומתחילים ביום האינטנסיבי.
תתחילו לקום כ-30-60 דק' לפני הזמן המתוכנן ותקדישו זמן לעצמכם, לפעילות גופנית, לקריאת ספר או אפילו למעט זמן שקט עם עצמכם וכוס קפה באווירה רגועה ושלווה.
זה נכון, אומנם תפסידו זמן "יקר" בו יכולתם לישון או לעשות כל פעילות אחרת, אך שגרת בוקר שמוקדשת עבורכם תאפשר לכם להפוך את היום שלכם לאפקטיבי ומאוזן יותר.
מקווה שתאמצו חלק מהטיפים שהצגתי לפניכם, ותזכרו שתהליך השגת איזון בריא בין עבודה לחיים פרטיים כשמו כן הוא – תהליך.
ככל שתתחייבו לעצמכם יותר וככל שתתמידו ביצירת שינויים קטנים אך משמעותיים בסדר היום שלכם, תצליחו להרוויח מיצירת האיזון הנכון יתרונות רבים שיובילו אתכם לחיים איכותיים יותר ומאושרים יותר.
אפשר לקיים קריירה מקצועית מצליחה ובמקביל לחיים אישיים מספקים – אם רק תיקחו שליטה על חייכם ותיצרו לעצמכם מסגרת נכונה ומאוזנת המתבססת על איך שנכון לכם לחיות.
בהצלחה!
השאירו פרטים לתיאום פגישת אבחון ומיקוד אישית – ללא התחייבות