מהי המטרה שלשמה פותחים את העסק?
כנראה שהיה לכם רעיון, מחשבה או מניע מסוים שהביא אתכם לפתוח עסק.
הרי לא סתם התיישבתם בוקר אחד והחלטתם שמתאים לכם להיות עצמאים.
יהיה הרעיון אשר יהיה, אם תרצו שהעסק שלכם יהיה יציב וחזק לאורך זמן, צריך לדייק את המטרות שלכם – שתבינו בדיוק לאיפה אתם מכוונים ואילו פעולות עסקיות אתם צריכים לעשות.
אם המטרה לשמה פתחתם את העסק תישאר תמיד לנגד עיניכם, כך גם הסיבה לקום ולעבוד כל בוקר תהיה שם.
מיהו קהל היעד שלכם?
חשוב שנבדיל כאן בין המשתמש לקהל היעד. בואו ניקח לדוגמה, חנות צעצועים. כאשר אנו מוכרים צעצועים, אנחנו עשויים לחשוב ש"ילדים בני חמש" הם קהל היעד שלנו, אבל בעצם, ההורים הם קהל יעד לא פחות חשוב, אולי אפילו יותר -הם מחזיקים את הכסף ומקבלים את ההחלטה על הרכישה. הילד הוא המשתמש וההורה הוא קהל היעד.
כאשר נחשוב על פתיחת העסק שלנו, עלינו לחשוב גם על המשתמש במוצר/השירות שלנו וגם על קהל היעד. מגדר, מצב משפחתי, גיל, עיסוק, רמת הכנסתו, מקום מגורים, השכלה: כולם קריטריונים שיעזרו לנו לאפיין את קהל היעד ולהתאים את המוצרים והמסרים שלנו אליו.
זיהוי חוזקות וחסרונות מול הזדמנויות בשוק וגורמים חיצוניים
השוק הישראלי, כמו שווקים רבים אחרים, רווי מגמות שונות אשר יכולות להשתנות מעת לעת. כאשר אתם ניגשים לפתיחת העסק שלכם, עליכם לשאול את עצמכם מספר שאלות מהותיות אשר יעזרו לכם לבסס אותו ולקצור הצלחה בתחומכם.
מהן החוזקות שלי כעסק? באילו היבטים יש לי חסרונות ואני יכול להשתפר? מהן ההזדמנויות המצויות בחוץ וכיצד אוכל להתאים את החוזקות שלי אליהן? מהם האיומים הקיימים וכיצד אני יכול להיערך אליהם בצורה הטובה ביותר?
הדרך להיות בעלי עסק מוצלחים תלויה בהסתכלות על המכלול השלם, הבנת המגמות השונות בשוק ובעיקר איך זה פוגש את העסק שלהם.
מהם הסיכונים בפתיחת העסק ומידת ההשקעה הנדרשת?
אין רווח ללא סיכון. כאשר אתם פותחים עסק, אתם "משלמים" מחירים מסוימים.
יכול להיות שההתלהבות או התנופה הראשונית יגרמו לכם להסתכל בעיקר על התועלת, הרווח, הצד החיובי שבפתיחת העסק, אך כל עסק דורש גם השקעה מסוימת. עליכם לנסות ולהבין מה אתם עומדים לסכן ומה יהיה המשאב העיקרי אותו אתם עומדים לנצל – זמן, כסף, אנרגיה – כל אחד מהם משמעותי עבורכם ותהיו צריכים לוודא שאתם מודעים להקרבה ולהשלכות של כל אחד מהם.
מי הם וכמה מתחרים יש לעסק?
כאשר אתם ניגשים לפתוח את העסק שלכם, עליכם להסתכל על המתחרים שלכם, ההסתכלות צריכה להיות כזו שסוקרת בצורה נרחבת את הסביבה העסקית.
סביבה עסקית אשר מאופיינת במתחרים גדולים, רציניים ומנוסים, תהווה "אוקיינוס אדום" אשר תקשה עליכם יותר כעסק קטן בראשית דרכו.
לעומת זאת, סביבה דלה יחסית במתחרים משמעותיים ובעלי ניסיון תקרא "אוקיינוס כחול" בה יש הזדמנויות חדשות בהן פוטנציאל הגידול והרווחיות הם משמעותיים יותר ותהווה קרקע נוחה יותר לפתיחת העסק שלכם וקידומו.
לפתוח את העסק לבד או עם שותפים?
בני אדם מטבעם שונים זה מזה. גם בדרך העבודה שלנו ובהעדפות השונות שלנו, לכל אחד מאיתנו הדרך שלו והעקרונות שלו לעשייה.
יש בעלי עסקים שיותר נוח להם להיות One Man Show. לחשוב לבד, לבצע לבד, להפיק לקחים לבד. לעומתם, יש כאלה שפורחים ואוהבים לעבוד בקבוצה.
שותפים עסקיים זה עניין משמעותי. תצטרכו לחלוק בזמן עבודה משותף, בכספים, ברעיונות ובשאיפות. יש כאן יתרונות וחסרונות לכל אחת מהסיטואציות ואתם תצטרכו להבין מה משרת באופן הטוב ביותר את העסק שלכם ואת התקדמותו לאורך זמן. יכול להיות שהתפשרות מצדכם על עקרון מסוים תשרת נהדר מטרה אחרת, לכן תהיו פתוחים לדרך חשיבה שונה.